روزهای اول یک طراح محصول
صد روز اول یک طراح محصول
طراحی محصول دنیای جذاب و پویایی است که در آن خلاقیت، تفکر استراتژیک و مهارتهای فنی به هم میآمیزند. اگر به دنبال ورود به این حوزه هستید، باید خود را برای سفری هیجانانگیز و البته پرچالش آماده کنید.
مهارتهای کلیدی یک طراح محصول
طراحی رابط کاربری (UI) : تسلط بر قواعد رنگ، تایپوگرافی، اشکال و ابزارهای طراحی مانند فیگما. برای تمرین، میتوانید رابط کاربری محصولات معتبر مانند وبسایتها و اپلیکیشنها را بررسی و کپی کنید.
تفکر طراحی تجربه کاربری (UX) : درک نیازها و خواستههای کاربران و طراحی رابط کاربری ساده، جذاب و کاربردی. برای شروع، میتوانید از منابع آموزشی رایگان مانند کورسرا استفاده کنید.
روانشناسی : آشنایی با اصول مربوط به انواع سوگیریها، گشتالت، دسترسپذیری و همچنین تأثیر فرهنگ و جامعه بر تصمیمگیری کاربران.
مهارتهای تحقیق و نگارش : تسلط بر اصول مقاله نویسی، تحقیق، قواعد نگارشی و فهرستنویسی.
مهارتهای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ : آشنایی با مفاهیمی مانند SEO، کانتنت رایتینگ، کپیرایتینگ و ابزارهای تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس. منابع رایگان بسیاری برای یادگیری این مهارتها وجود دارد.
تفکر طراحی (Design Thinking) : روشی خلاقانه برای حل مشکلات و ایدهپردازی. برای یادگیری بیشتر، میتوانید در گوگل جستجو کنید.
مباحث مربوط به استراتژی محصول و رشد و توسعه آن: درک نحوه تدوین استراتژی برای محصول و مسیر توسعه آن. میتوانید از دورههای کورسرا یا مکتبخونه استفاده کنید.
صد روز اول یک طراح محصول
۱۰۰ روز اول شغل جدید خود را به سه دوره ۳۳ روزه تقسیم کنید:
دوره ۱: کشف (۳۳-۰ روز)
هدف اول شما هنگام شروع یک کار جدید باید یادگیری هر چه بیشتر در مورد کاربران و محصول باشد. این به معنای انجام مصاحبه با کاربران، مرور تحقیقات گذشته، آشنایی با محصول و درک فلسفه طراحی شرکت است.
مانند یک طراح خوب، باید نقش فعالی در یادگیری خود داشته باشید. فقط منتظر مدیر یا تیم خود نباشید که اطلاعات در اختیارتان قرار دهند – باید به دنبال آن باشید. یک “فهرست یادگیری” از سوالاتی که می خواهید پاسخ داده شود و موضوعاتی که می خواهید بررسی کنید، ایجاد کنید.
سپس، برای یادگیری آنچه نیاز دارید، برنامهای طراحی کنید. این ممکن است شامل خواندن اسناد، امتحان کردن محصول و صحبت با افراد باشد. به طور خاص، سعی کنید با تا حد امکان افراد مصاحبه کنید. این به شما کمک می کند تا ناشناخته ها را کشف کنید و با ذینفعان کلیدی روابط برقرار کنید.
دوره ۲: پیروزیهای سریع (۶۶-۳۳ روز)
شما از فرآیند مصاحبه عبور کردهاید و شغلتان را به دست آوردهاید – اما مدیران شما هنوز در حال تعیین این هستند که آیا انتخاب درستی داشتهاند یا خیر – اکنون زمان تأیید آن است!
این اولین باری است که واقعاً مهارت های UX خود را عملی می کنید.
شروع هر چه سریعتر این مرحله ضروری است، اما نه به قیمت بینش ها و درک ارزشمندی که در هفته های اولیه به دست آورده اید.
یکی از اشتباهات رایج طراحان UX جدید این است که فرض می کنند به طور کامل نیازهای کاربر و زمینه محصول را درک کرده اند – آنها از همان روز اول به طراحی شیرجه می زنند، که اغلب منجر به راه حل های گمراه کننده می شود.
همانطور که ما تحقیقات کاربر و آزمایش نمونه اولیه را انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که نیازهای کاربر را به طور کامل درک کرده و به موثرترین روش به آنها رسیدگی می کنیم، همین رویکرد در اینجا نیز اعمال می شود.
علامت ۳۳ روز معمولاً تعادل خوبی بین یادگیری و عملی کردن آن بینش ها است. با در نظر گرفتن این نکته، در طول ۳۳ روز اول و در مرحله کشف خود، باید پیروزی های سریع بالقوه را شناسایی کنید: کارهایی یا پیشرفت هایی که می توانید در مدت محدود بیشتر از چند هفته اجرا کنید.
آنها باید قابل دستیابی و به اندازه کافی قابل توجه باشند تا تأثیری ایجاد کنند – کسب یک پیروزی سریع در مورد یک موضوع غیر اولویت یا یک مشکل غیر واقعی ارزش زیادی به ندارد.
در این مرحله کارهای خیلی چالش برانگیزی را به عهده نگیرید – می خواهید نشان دهید که می توانید به سرعت و به طور مؤثر نتایج را ارائه دهید. این موفقیت های اولیه به شما کمک می کند تا اعتبار و ارتباطی را در سازمان ایجاد کنید.
دوره ۳: ایجاد اعتماد (۱۰۰-۶۶ روز)
روز پایانی عمدتاً به استفاده از اعتبار و ارتباطی که از طریق دستاوردهای اولیه خود ایجاد کرده اید و تبدیل آن به اعتماد اختصاص دارد.
اعتبار و رابطه، سنگ بنای حیاتی برای ایجاد اعتماد هستند.
شما باید به دیگران نشان دهید که ماهر و قادر به ایفای نقش طراحی UX هستید.
ثبات یکی دیگر از جنبه های کلیدی ایجاد اعتبار است – زمانی که متعهد به انجام کاری می شوید، دیگران باید مطمئن باشند که آن را تحویل خواهید داد. به همین دلیل است که کسب پیروزی های سریع بسیار مهم است.
در نهایت، برای کسب اعتماد، باید با همکارانتان نیز ارتباط خوبی داشته باشید. به ندرت به کسانی که آنها را به خوبی نمی شناسیم اعتماد می کنیم.
کشف مسائل بزرگتر و بالقوه بحرانیتر در اوایل ۱۰۰ روز اول معمول است، اما مقاومت در برابر پرداختن به آنها تا این مرحله ضروری است – چرا؟
زیرا پس از ایجاد این سطح از اعتماد، در:
۱. جلب حمایت، و ۲. به دست آوردن منابع و توانمندسازی برای مقابله با آنها، موفق تر خواهید بود.
در نهایت، مهم است که در طول این مدت، شروع به برنامه ریزی برای ۱۰۰ روز آینده و بعد از آن نیز بکنید.
منابع مفید برای یادگیری:
- دورههای آموزشی:
- وبسایتها:
- http://interaction-design.org
- https://ui-patterns.com
http://nngroup.com
- کتابها:
- ذهن استراتژیست، اریانا قلم
- Don’t Make Me Think, Revisited, 3rd Edition, Steve Krug
- The design of everyday things, revised and expanded, Don Norman
- Universal principles of design, william lidwell, kritina holden, jill butler
- UX for Beginners: A Crash Course in 100 Short Lessons, Joel Marsh