صدا فراتر از کلمات و تصویر!صدای UX و صدای رابط کاربری!
ابتدا دو تعریف صدا رو انجام دهیم :
صدای UX – اصول کلی صدا برای تجربه کاربر
صدای رابط کاربری – طراحی صدا برای عناصر رابط کاربری
پس می توان گفت :
صدا در طراحی تجربه کاربر از اصول اصلی هدف و رفتاری (چرا، چه زمانی، کجا باید از یک صدا استفاده شود) و عناصر عنصر صوتی در طراحی رابط کاربری برای عملکردهای خاص (چه چیزی) تشکیل شده است.
چند مثال در طراحی صدای تجربه کاربری:
۱-میکرو فیدبک(Micro Feedback)
بازخورد ظریفی هستند که موفقیت یک عمل را تأیید می کنند یا از یک تعامل به صورت چندوجهی پشتیبانی می کنند.
۲-صداهای میکرو اعلان(Micro notification sounds)
صداهای میکرو اعلان اطلاعاتی در مورد نوع یا تغییر وضعیت ارائه می دهند.
صداهای رابط کاربری را می توان به صورت ضمنی (نشانگر یا indicator، بازخورد لمسی یا touch feedback) یا بصورت صریح (آهنگ زنگ موبایل) درک کرد.
صداهای رابط کاربری را می توان به صورت فعال (تعاملی)، به عنوان واکنشی به عملکرد کاربر، یا به صورت غیرفعال (اعلان، زمانی که اطلاعات را به اشتراک می گذارد) پخش کرد.
عناصر طراحی شامل آهنگهای (موسیقی)، جلوههای صوتی، نشانههای کلامی و اعلانها (صداها) است.
👂 مزایای طراحی صدای خوب:
✅ افزایش وضوح و کارایی: طراحی صدای خوب میتواند به کاربران کمک کند تا وظایف خود را سریعتر و آسانتر انجام دهند.
✅بهبود تعامل: طراحی صدای جذاب میتواند کاربران را بیشتر درگیر کرده و تجربه کاربری لذتبخشتری را ایجاد کند.
✅ایجاد برندینگ قوی: طراحی صدای منحصر به فرد میتواند به برند شما کمک کند تا در میان رقبا متمایز شود.
📳 چالشهای طراحی صدا:
⭕ ایجاد صداهای باکیفیت: ضبط و ویرایش صداهای باکیفیت میتواند چالشبرانگیز و پرهزینه باشد.
⭕ طراحی برای کاربران با معلولیت: طراحان صدا باید نیازهای کاربران دارای نقص شنوایی را در نظر بگیرند.
⭕ اطمینان از سازگاری با دستگاههای مختلف: صداها باید در طیف وسیعی از دستگاهها، از جمله گوشیهای هوشمند، بلندگوهای هوشمند و خودروها، به خوبی پخش شوند.
توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت UX sound مراجعه کنید.
https://ux-sound.com/