انتخاب فونت
انتخاب فونت فارسی یک از پرچالش ترین انتخاب طرحان است
تایپو گرافی و انتخاب یک تایپ استایل مناسب برای رابط کاربری، یکی از جنبه های بسیار مهم دیزاین تعاملی است. همین که ما میدانیم داریم در مورد دیزاین تعاملی صحبت میکنیم بیشتر راه انتخاب یک تایپ فیس مناسب را پیش رفته ایم.
انتخاب تایپ مناسب جدا از جنبه های بصری و کاربر پسند بودن، میتواند تجربه کاربر را بهبود ببخشد.
همانطور که میدانید ذات دیزاین فرایند حل مساله و ارزش آفرینی است و در این ارزش آفرینی به گرایشهای مختلفی توجه دارد مانند عملکردی، زیبایی شناسی، سمبلیک، فنی و … از این رو در هنگام انتخاب یک تایپ فیس مناسب برای محصول خود باید به این نکته فارغ از همه قواعد و قوانین و مباحث مطرح شده در دیزاین سیستم و سایت ها و دوره ها توجه کرد که، ” باید کار کند”.
یک دیزاین خوب اول از همه کاربردی و راحت است و بعد از آن زیباست. دنیای دیزاین با تمام نزدیکی خوب به دنیای هنر، صرفاً هنر نیست و قبل از زیبا و حتی خلاق بودن باید اصولی و کاربردی باشد.
مخصوصاً در حوزه تایپ فارسی که به دلیل اتصالات، سواد و بیاض و خط کرسی های متعدد حروف و کلمات بسیار متفاوت تر از تایپ لاتین است.
ما در انگلیسی تا به این حد سواد و بیاض و صعود و نزول قلم نداریم و به همین دلیل خوانش متن، آن هم در متنهای طولانی و در سایزهای کوچکتر راحتتر است. پس جدا از انتخاب نوع تایپ فیس، انتخاب وزن و سایز یک تایپ هم بسیار مهم و متفاوتر از آن چیزی است که برای پروژه های لاتین استفاده میشود. به عنوان مثلا شاید یک متن در یک اپلیکیشن و یا سایت نسخه موبایل در حالت لاتین با سایز 10 به راحتی خوانده شود، اما همان متن با همان سایز در حال فارسی خوانایی بسیار کمتری دارد.
جدا از ناراحتی کاربر و خروج آن از محصول شما (بالا رفتن نرخ بانس ریت) گوگل هم به سایت و محصول شما به دلیل عدم رعایت دسترس پذیری (Accessibility ) امتیاز منفی میده و کم کم رتبه سئو پایین میاد.
از این رو در هنگام انتخاب تایپ فیس مناسب باید به خوانایی، کامل بودن خانواده تایپ فیس، رعایت اصول فنی و هندسی در طراحی آن و همنشینی آن در قالب تیتر و متن توجه داشت.
تایپهای فارسی خوبی در سال های اخیر برای استفاده در رابط کاربری دیزاین شده و میتوانم بگوییم من به عنوان یک دیزاینر خیلی خوشحالم که این اتفاق به همت افرادی مثل مسلم ابراهیمی، رضا بختیاری فرد، ناصر خادم، کامیاب جعفری و خیلی دیزاینرهای خوب دیگه افتاده و هر روز هم بهتر و اصولی تر خواهد شد.
با توجه به تجربه شخصی برای فروشگاه های اینترنتی بیشتر از فونت پیدا، ایران یکان، یکان بخ و ایران سنس استفاده میکنم، چون خوانایی بسیار بالایی دارند و سرعت عمل کاربر را در انتخاب بالا میبرند و همچنین به دلیل حجم بالای محتوا در این محصولات به سفید خوانی بیشتری در ترکیب بندی آنها نیاز است و تایپهای مطرح شده به نظر من این قابلیت را دارند که در ترکیب با دیگر اجزا محصول ( تصاویر و رنگها و …) همنشینی خوبی ایجاد کنند و از شلوغی و سد درگمی جلوگیری کنند. به قول جاشوا بکر در کتاب «بیشتر از کمتر ((The More of Less)) گفت: «شما به فضای بیشتری نیاز ندارید. شما به چیزهای کمتری نیاز دارید.»
برای وب سایت های کاتالوگی و در واقع محصولاتی که کمی مخاطب خاص و متمرکز تری دارند از فونتهای پلاک، یکان بخ، راوی و حتی در مواردی دوران استفاده کردم و همیشه با اینکه توجه زیادی به اصول و دیزاین سیستم های معتبر دارم، اما در خصوص انتخاب سایز و وزن به سبک یک دیزاینر قدیمی به چشمای خودم اعتماد میکنم و مهم برام اینکه
” باید کار کند | It should work ” .